14 دی 1401

۶ استراتژی بازاریابی کم هزینه در سال ۲۰۲۳

فهرست مطالب

استراتژی بازاریابی چیست؟

در ابتدا به مفهوم استراتژی می‌پردازیم. از نظر مایکل پورتر استراتژی یعنی:«کار‌هایی که دیگران انجام می‌دهند با هزینه کم‌تر و بهره‌وری بیشتر انجام دهیم و کار‌هایی را انجام دهیم که هیچ‌کس انجام نمی‌دهد.»

استراتژی بازاریابی سندی است، شامل مواردی که ما را برای رسیدن به مخاطبان بالقوه برای تبدیل شدن به مشتری راهنمایی می‌کند. این سند منحصر به‌فرد است و نسبت به هر کسب‌و‌کار شخصی‌سازی می‌شود. در استراتژی بازاریابی مواردی مانند مخاطبان هدف، اهداف، لحن برند و… نوشته می‌شود. 

تعریف خلاصه‌تر استراتژی بازاریابی بر اساس نظر مایکل پورتر: مجموعه فعالیت‌های بازاریابی که ما را با هزینه کم به بیشترین مشتری می‌رسانند. 

اهمیت استراتژی بازاریابی

استراتژی بازاریابی راه و روش جذب مخاطب را برای ما مشخص می‌کند و به‌همین دلیل فعالیت‌های مارکتینگ پراکنده نمی‌شوند. در واقع استراتژی ما را سریع‌تر و هدفمند‌تر می‌کند. 

استراتژی به ما کمک می‌کند از دیگران متمایز باشیم و مجموعه کار‌های تکراری که هیچ نتیجه‌ای ندارند را انجام ندهیم. 

۶ استراتژی کم هزینه در سال ۲۰۲۳

۱) استفاده از شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی بستری مناسب برای جذب مخاطبان است. شما در این شبکه‌ها به حجم زیادی از مخاطبان بالفعل دسترسی دارید و با اشتراک گذاری پست‌ها می‌توانید با آن‌ها تعامل برقرار کنید. شبکه‌های اجتماعی کاملا رایگان هستند و این می‌تواند به استارتاپ‌ها و کسب‌وکار‌های کوچک کمک به‌سزایی کند؛‌ البته شما می‌توانید برای تبلیغات در این پلتفرم‌ها هزینه پرداخت کنید. 

شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغ محصولات و ترویج وبسایت کسب‌و‌کارتان بستر مناسبی است؛. 

۲) استفاده از بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی، مانند اخبار و مطالب وبلاگ راهی خوب و بی‌هزینه برای ایجاد تعامل با مخاطبان است. بازاریابی محتوایی می‌تواند اعتبار شما را در حوزه خود افزایش دهد و ترافیک وبسایتتان را روز به روز بیشتر کند. شما می‌توانید موضوعاتی که مورد علاقه مخاطبانتان هستند را شناسایی کنید و درباره آن‌ها تولید محتوا کنید. این کار افراد زیادی را به سمت شما جذب می‌کند. 

بازاریابی محتوایی را با ایجاد یک بلاگ در وبسایتتان آغاز کنید. 

۳) کار کردن روی سئو وبسایت

سئو یکی از بخش‌های کلیدی دیجیتال مارکتینگ است. این روش کم‌هزینه و پربازده است. شما می‌توانید با کار کردن بر روی سئو محلی و… ترافیک زیادی به سایت خود جذب کنید. سئو به شما کمک می‌کند تا مخاطبان هدف را بر اساس کلمات کلیدی جذب کنید. 

۴) guerilla marketing (بازاریابی چریکی)

بازاریابی چریکی با خلاقیت و کم‌هزینه بودن شناخته می‌شود. تمرکز این استراتژی بر روی روش‌هایی‌ست که هزینهٔ کمتری دارند و با استفاده از خلاقیت باعث وایرال شدن تبلیغات می‌شوند. برای مثال هنر‌های خیابانی و مکان‌های عمومی برخی از این روش‌ها هستند؛ همچنین اقدامات این بازاریابی باید طوری باشند که مخاطبان هدف را شگفت زده کنند. 

۵) برگزاری وبینار

شما می‌توانید با برگزاری وبینار در حوزه کاری خود مشتریان بالقوه زیادی را جذب کنید. این وبینار‌ها علاوه بر جذب مخاطبان باعث می‌شوند تا شما با آن‌ها تعامل برقرار کنید و اعتمادی بین شما و آن‌ها ایجاد می‌شود؛ همچنین از این طریق می‌توانید اطلاعات زیادی برای فعالیت‌های مارکتینگ به‌دست آورید. نکته مثبت وبینار‌ها این است که شما در بستر اینترنت می‌توانید به افراد زیادی دسترسی داشته باشید. 

۶) ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ روشی ارزان و پر بازده برای تبدیل مشتریان بالقوه است. بر خلاف تصور عموم ایمیل‌ها هنوز کاربرد دارند و ایمیل مارکتینگ یکی از بیشترین نرخ‌های بازگشت سرمایه را دارد. سرویس‌های ایمیل مارکتینگ زیادی وجود دارند که تعداد مشخص رایگانی ایمیل ارائه می‌دهند و شما نیاز به هزینه کردن ندارید. 

در این مقاله:
اشتراک در شبکه های اجتماعی:
فیس‌بوک
توییتر
لینکدین
تلگرام