از آنجایی که یک نفر نمیتواند از پس تمام مشکلات و فعالیتهای یک تیم استارتاپی بر بیاید باید به سراغ تیمسازی برویم. اگر در ابتدای راه قرار دارید و به فکر راهاندازی کسبوکار خود هستید، تیمسازی یکی از اصلیترین مراحلی است که باید به سلامت از آن عبور کنید. این مقاله به صورت جامع پس از بیان مفاهیم و اصول تیمسازی در استارتاپها به مراحل و روشهای این کار میپردازد.
تیمسازی چیست؟
مهم نیست چقدر ایده قوی دارید، سرنوشت استارتاپ شما در نهایت بر دوش تیم شماست. حتی ممکن است تنها یک عضو ضعیف کافی باشد تا کل کسب و کار شما را از بین ببرد.
اگر بخواهیم با یک مثال جامع، ساختار تیم و کار تیمی را شرح دهیم، میتوانیم به سیستمی مانند بدن خودمان اشاره کنیم. اعضای بدن ما در کنار یکدیگر یک تیم را تشکیل دادهاند. در عین حال که اعضای بدن ما عملکرد دستهجمعی دارند و هیچ عضو بدون وظیفهای در بدن وجود ندارد، اعضا با هم دیگر وابستگی متقابل داشته و در عین حال هم تعارض در بین آنها وجود دارد. تعارض به چه معنا؟ به این معنا که همانطور که سیستم جذبی داریم، سیستم دفعی هم داریم و نبود یکی از اعضا، باعث اختلال در عملکرد بقیه اعضا نیز میشود. در واقع فعالیت تمام اعضا در کنار یکدیگر معنا پیدا میکند و به هدف مشترک سیستم بدن که حفظ حیات است، دست مییابند.
حال، به صورت تعمیم یافته برای ویژگیهای تیم داریم:
- عملکرد جمعی داشته باشد
- همافزایی در آن مثبت باشد
- به هدف مشترک پایبند باشد
- وابستگی متقابلاش به بقیه اعضا حفظ شود
- عضو بیکاری وجود نداشته باشد
- با وجود تعارض بین اعضا، طبیعی برخورد کند
تیمها در برخی ویژگیها ممکن است با «گروه» مشابهت داشته باشد، بنابراین دراینجا ما به تفاوتها اشاره میکنیم.
هدف: در کار تیمی هدف این است که یک عملکرد جمعی صورت بگیرد تا ۲+۲=۵ اتفاق بیفتد. در صورتی که در گروه، هدف این است که یک سری از افراد از اطلاعات مشترکی باخبر باشند و بر آن اساس پروژه را پیش ببرند.
همافزایی: در کار تیمی همافزایی مثبت است تا مانند عامل قبلی، ۲+۲=۵ صورت بگیرد. اما این عامل در کار گروهی به این صورت نیست. حتی گاهی همافزایی گروه منفی است و اصلا کاری به کار هم ندارند.
مسئولیتپذیری: مسئولیتپذیری در کار تیمی به صورت فردی و مشترک اتفاق میافتد. اما در کار گروهی حوزه وظایف هر فرد محدود به انجام تسکهای روزانه خود او است و از قابلیتهای دیگر هر فرد استفادهای نمیشود.
مهارتها: مهارتها در کار تیمی حتما و قطعا مکمل یکدیگر هستند تا همافزایی تیم اتفاق بیفتد اما مهارتها در کار گروهی به صورت تصادفی و پراکنده در کنار یکدیگر هستند.
ضرورت وجود تیم سازی در استارتاپها
طبق گزارشی که کمپانی سیبی اینسایت درباره عوامل شکست استارتاپها در سال ۲۰۲ منتشر کرده است، سومین دلیل شکست استارتاپها نبود تیم خوب است. به بیان دیگر ۲۳ درصد سهم شکست استارتاپها متعلق به عدم وجود تیمسازی قوی است.
بنابراین برای رساندن ایده به مرحله اجرایی و تبدیل آن به یک استارتاپ به تیم خوب احتیاج داریم. به مرور با بزرگتر شدن کسبوکار و تخصصی شدن این فرآیند، به افرادی با مهارتهای متفاوت و در عین حال مکمل نیاز پیدا میکنیم.
پس از گذران مراحل اولیه، هنگامی که استارتاپ نیاز به جذب سرمایه پیدا کرد، اهمیت تیم به عنوان یک نقطه قوت بیشتر مشخص میشود. چرا که از نگاه سرمایهگذار هم تیم مهم است. اینکه چه افرادی با چه تخصصهایی در یک استارتاپ مشغول به کار هستند، وجه تمایز آنها از استارتاپ دیگر است. سرمایهگذاران استارتاپهایی با تیم قدرتمند را به بقیه استارتاپها ترجیح میدهند. چراکه هیچ ایده بزرگی بدون تیم و گروه نمیتواند به ثمر بنشیند.
از انقلاب صنعتی اول هر چه بیشتر به سمت امروز آمدهایم، روند تخصصی شدن و پیچیدگی فناوری متوقف نشده است. در انقلاب صنعتی اول بیشتر با اقتصاد مبتنی بر سرمایه مواجه بودیم اما اکنون در انقلاب صنعتی چهارم با اقتصاد دانشمحور سروکار داریم. در اهمیت دانش شکی وجود ندارد اما سوال اصلی اینجاست که آیا دانش بدون حضور نیروی انسانی، قابلیت اجرایی شدن دارد؟ خیر. اگر تیمی وجود نداشته باشد، همهچیز در همان حد ایده اولیه باقی میماند.
مراحل تیمسازی استارتآپی
در این بخش پنج مرحله برای تشکیل تیمهای استارتآپی آورده شده است.
۱. شناسایی موقعیت ها
مهمترین اعضای تیم شما بنیانگذاران هستند. قبل از اینکه شخص دیگری را استخدام کنید، شما و هم بنیانگذاران باید در مورد مسائل استارتآپ تصمیم بگیرید. باید موقعیتهای مورد نیاز برای تکمیل تیم خود را مشخص کنید. مشاغل در سئو، فروش و بازاریابی، برنامهنویسی، مدیریت حساب و مدیریت پروژه تنها نمونههای انگشت شماری از موقعیتهایی هستند که باید پر شوند. هنگام شناسایی این موقعیتها، مطمئن شوید که آنها را اولویتبندی کردهاید و افراد با مهارتهایی را پیدا کنید که سایر اعضای تیم ندارند. استخدام پنج مدیر پروژه در حالی که برنامه نویس ندارید، منطقی نیست.
۲. نیروهای پاره وقت و تمام وقت
هنگام شروع کار، ممکن است نتوانید کارمندان تمام وقت استخدام کنید. در آن صورت افرادی را به صورت پاره وقت استخدام کنید که در کاری که انجام می دهند عالی باشند. این کار بسیار بهتر خواهد بود.
بنیانگذار Calendar و Due در این باره میگوید:« من شخصاً به بسیاری از شرکتهای مختلف مشاوره میدهم و همچنین شرکت مشاوره خود را اداره میکنم که در آن به استارتآپها کمک میکنم. دریافتهام که داشتن افراد بهعنوان پیمانکار در ابتدا و سپس انتقال به کارمندان تمام وقت، بهترین راه برای استفاده از مجموعه کاملی از مهارتها برای کسبوکارتان است.»
۳. فرآیند استخدام
اکنون نوبت به فرآیند استخدام میرسد که با مصاحبه آغاز میشود. وال استریت ژورنال راهنمای کوچکی دارد که اگر هرگز مصاحبهای انجام ندادهاید، میتوانید از آن استفاده کنید. در اینجا به چند مورد از آنها اشاره میکنیم:
قبل از مصاحبه، رزومه ها را بررسی کنید. در جلسه مصاحبه اگر همه چیز به خوبی پیش رفت، میتوانید ادامه دهید و فرد را استخدام کنید. در مرحله بعد، وظایف آزمایشی به صورت پروژههای کوچک برای او تعریف کنید. در ادامه به کارهای بزرگتر برسید. در طول این آزمایشها، میتوانید ببینید که نیروی جدید چگونه با سایر اعضای تیم ارتباط برقرار میکند و امور را مدیریت میکند و اینکه آیا واقعاً میتواند کارها را به نحو مطلوب انجام دهد.
۴. پس از استخدام
فرض کنید کاندید آزمونهای شما را با موفقیت پشت سر گذاشت و عضوی از تیم شما شده است. حال باید ارزیابیهای پس از استخدام را انجام دهید. این به معنای داشتن استراتژیهایی برای آموزش، ارتقاء و توسعه شغلی است. این موارد به عنوان مشوقی برای اعضای تیم شما خواهد بود.
مراحل تیم سازی در استارتاپها از نگاه بروس تاکمن
بروس تاکمن در سال ۱۹۶۵ یک مدل کسبوکار ارائه داده که هنوز هم تمام فاندرهای استارتاپ به خصوص در خارج از ایران و کسانی که برای شروع هر کاری به دنبال رفرنس آکادمیک هستند، از آن استفاده میکنند. اگر شما هم قبل از شروع کسبوکار خود به مطالعه میپردازید، حتما با مدل بروس تاکمن آشنا هستید. تاکمن میگوید ساختن هر تیم برای استارتاپ ۵ مرحله دارد. در اینجا به توضیح هرکدام میپردازیم.
مرحله شکلگیری استارتاپ
از کجا بدانیم که یک تیم در مرحله شکلگیری قرار دارد؟ این مرحله از ساختار تیم استارتاپی تقریبا به سرعت قابل شناسایی است و یک سری ویژگیهای قابل تشخیص دارد که عبارتند از:
- اعضا آرام و مودب، هیجانزده و یا گیج و مبهم هستند
- نقش یک نفر به عنوان رهبر در این مرحله پررنگ است
- شرح وظایف افراد و مسئولیتها واضح و مشخص نیست
- از نظر زمانی خیلی کوتاه است (بین یک الی چند جلسه)
- صحبتهایی ابتدایی پیرامون نحوه فعالیت تیمها میشود.
این حالتها در اوایل شکلگیری استارتاپ بیشتر به چشم میآید اما لازم نیست از این مرحله ترس داشته باشید. درست است که گرفتن در این مرحله ممکن است برای شما خیلی خوشایند نباشد، اما مرحلهای است که تمام استارتاپها آن را گذراندهاند و برای شما هم هر چند با سختی اما خواهد گذشت.
مرحله طوفان یا تنشزدایی
محور عمودی نمودار این مرحله را که مشاهده کنید، متوجه میشوید که استارتاپ به میزان حداقلی بهرهوری خودش رسیده است. کم بودن بهرهوری در مرحه طوفان نشانه چیست؟
- چالش بین اعضای تیم شروع شده و تعداد مشاجرهها بالا رفته است
- اعضای تیم برای مشخص شدن وظایف و مسئولیتهای خود شما را به چالش میکشند
- گاهی اعضای تیم با رویکرد طراحی شده برای استارتاپ به مشکل میخورند
- ارزشمندی هدف تیم برای برخی از اعضا مورد سوال و چالش واقع میشود
- حجم کار پیشبینی شده برای اعضای تیم زیاد به نظر میرسد و طفرهروی شروع میشود
- با کم شدن کارایی تیم، تعداد زیادی از استارتاپها در این مرحله شکست میخورند. به بیانی دیگر اگر استارتاپی نتواند از این مرحله به سلامت عبور کند، شکستش حتمی است
مرحله هنجارسازی
از نشانههای رسیدن به این مرحله، کمرنگ شدن طوفان و نشان دادن اثراتی از بهرهوری است. در مرحله هنجارسازی بارقههای امید کمکم دیده میشود. این مرحله ویژگیهایی دارد که به آنها اشاره میکنیم:
- تیم به نظم و ساختار دست یافته است
- اعضای تیم به رهبر احترام میگذارند و نقش رهبری او را پذیرفتهاند
- شناخت اعضا از یکدیگر افزایش یافته شده و احساس راحتی بیشتری بین تیم استارتاپی احساس میشود
- روحیه انتقادپذیری در تیم به وجود آمده و اعضا برای انجام وظایف به یکدیگر کمک میکنند
- اعضای تیم نسبت به هدف کسبوکار تعهد بیشتری دارند و هدف برای آنها ارزشمندتر از قبل شده است
در مجموع روند پیشرفت کارها خیلی بهتر از قبل است اما به عنوان فاندر استارتاپ یک نکته را باید مدنظر داشته باشید که اگر در این مرحله قصد تعریف فعالیت جدید برای استارتاپ خود را داشته باشید، ممکن است دوباره به مرحله قبلی (مرحله طوفان) برگردید. مراقب فعالیتهای جدید تیم خود باشید.
مرحله عملکرد
در این مرحله هرگونه تردید نسبت به ساختار تیم استارتاپی از بین رفته و هر عضو در مورد جایگاه خود به قطعیت کلی رسیده است. این مرحله، مخصوص عملکرد است. تیم استارتاپی در جایی قرار میگیرد که قرار است به زودی محصول اولیه را روانه بازار کند و نتیجه تمام زحمات خود را ببیند. پس انسجام تیمی در این مرحله بسیار با اهمیت است.
- پذیرش دیدگاه «عضوی از یک تیم بودن» به نسبت مراحل قبلی سادهتر میشود
- ممکن است در این مرحله با توجه به نیاز استارتاپ، افرادی از ساختار تیم جدا یا به آن اضافه شوند
- توجه رهبر تیم به صورت جدی باید به هدف تیم و اعضای تیم باشد زیرا نگه داشتن و انسجام تیم در این مرحله اهمیت دارد
- در این مرحله تیمهای پروژهای شکل میگیرد. گاهی این پروژهها کوتاهمدت و گاهی طولانیمدت هستند که نیاز به تغییر در ساختار و تشکیلات تیم احساس میشود
در این مرحله تیم استارتاپی به یک ثباتی رسیده و کمکم آماده میشود که آخرین مراحل بلوغ خود را هم طی کند.
مرحله خاتمه تیم
در این مرحله تمام تسکهایی که برای اعضای تیمتان تعریف کردهاید، تمام شده و استارتاپ به مرحله رشد و اسکیلآپ رسیده است. در مرحله خاتمه اعضای اولیه تشکیلدهنده تیم از استارتاپ خارج میشوند یا به اختیار خود در تیم میمانند.
راهکارهای تیم سازی استارتاپها کدام است؟
تا اینجا به عنوان یک فاندر میدانیم که چه مسائلی برای تشکیل تیم در مسیر ما وجود دارد و ۵ مرحله شکلگیری یک تیم را از سر گذراندهایم. حالا میخواهیم بدانیم که چطور میتوان یک تیم استارتاپی را تشکیل داد؟
بایدهای مورد نیاز برای تیم سازی در استارتاپها و کسب موفقیت
قبل از انتخاب اعضای تیم لازم است به یک سری بایدها توجه کنید. با رعایت این نکات میتوانید تا میزان خوبی نتیجه موفقیت تیم استارتاپی خود را تضمین کنید.
- همراه خود را براساس اهداف انتخاب کنید نه برعکس
- اهداف را زمانبندی کرده و استخدام را براساس آن انجام دهید. نه زودتر نه دیرتر
- استخدام پیش از موعد ممنوع!
از اشتباهات رایج استارتاپها در اولین مرحله رشد، استخدام سریع افراد است. Jeremy Ong مالک استارتاپ HUSTLR مجموعهای از بلاگها و کسبوکارهای آنلاین کسی است که این موضوع را از راه سختش یاد گرفته است. او از تجربه خود میگوید:« یکی از بزرگترین اشتباهات من هنگام رشد سریع شرکتم، استخدام زودتر از موعد افراد بود. من برای پاسخگویی به تقاضای موجود، تنها به دنبال افزایش بیش از حد نیروی انسانی بودم در نتیجه، کارمندانی را استخدام کردم که با فرهنگ سازمانی شرکت سازگاری نداشتند و به روحیه شرکت آسیب وارد کردند. بهرهوری هر کارمند به دلیل وجود حواسپرتی و عملکرد ضعیف سایر کارمندان به شدت کاهش یافت و در نهایت ما با تعداد افراد بیشتر، بهرهوری کمتری را تجربه میکردیم!»
لازم نیست تمام استارتاپها از همان ابتدای کار تیم مارکتینگ تشکیل بدهند! اجازه دهید ابتدا محصول به جایی برسد و سپس برای تیمهای مختلف هزینه کنید. خیلی اهمیت دارد که هوشمندانه و با توجه به پیشرفت محصول و نیاز بازار، افراد را استخدام کنید.
بهترین شخصیتها را انتخاب کنید. به این منظور میتوانید از تستهایی استفاده کنید که هر کدام قسمتی از ابعاد و ویژگیهای شخصیتی افراد را برای شما مشخص میکنند. استفاده از تستهای زیر برای تیم سازی در استارتاپ ها توصیه میشود:
- تست کلیفتن به شناسایی توانایی بالقوه افراد میپردازد
- تست مایرز بریگز تایپ شخصیتی افراد را برای ما آشکار میکند
- تست نئو به روانشناسی صفات شخصی میپردازد
- تست دیسک با سنجش رغبتسنجی، تواناییهای افراد را مشخص میکند
- تست بلبین به اصلاح نقشها در تیم میپردازد
- در هنگام انتخاب همبنیانگذار باید بتوانید به سوالاتی اساسی در مورد او پاسخ دهید
با پاسخ به سوالات اساسی در مورد همبنیانگذار تا حد زیادی برای شما روشن میشود که به چه نوع همبنیانگذاری احتیاج دارید اما از کجا باید او را پیدا کنید؟ هنگامی که یک ایده در ذهن دارید، چه میکنید؟ بعضی از افراد به محض ایده داشتن، تیم سازی استارتاپ را به دایره دوستان و آشنایان خود محدود میکنند. آیا این کار درستی است؟
در پروسه تیم سازی از کجا میشود همبنیانگذار پیدا کرد؟
توصیه میشود که تا جای ممکن از روابط خویشاوندی برای توسعه استارتاپ خود استفاده نکنید. استارتاپ پر از چالش و پیچیدگی است که در ادامه این چالشها روابط شخصی و خانوادگی هم دچار اختلال میشود. در نهایت شما یا باید روابط خویشاوندی را فدای رشد کسبوکار کنید و یا استارتاپ خود را قربانی کنید تا روابط دوستانهتان آسیب نبیند. اما بهترین راه برای یافتن همبنیانگذار مناسب چیست؟ شما از چه راهی میتوانید تیم سازی در کسب و کار خود را به بهترین نحو انجام دهید؟
بهترین کار شبکه سازی است. شما میتوانید به دنبال تخصص مورد نیاز خود در شبکههای تخصصی مجازی مثل لینکدین، کلابهاوس و… باشید. از افرادی که سابقه مثبتی دارند و توانمند هستند، دعوت به همکاری کنید.
دانشگاه یکی از بهترین مکانها برای شناختن افراد است. در دانشگاه میتوانید علاوه بر تخصص از روحیات افراد هم شناخت پیدا کنید. خیلی از استارتاپهای موفق سیلیکونولی از تیمهای دانشجویی شکل گرفتند.
محل کار به خصوص محل کار سابق شما جای خوبی برای پیدا کردن همبنیانگذاران است. شما از همکاران سابق خود شناخت خوبی پیدا کردهاید. از همین امتیاز میتوانید استفاده کنید.
بعد از انتخاب همبنیانگذاران از اعضای تیم بخواهید که بوم مدل تیمسازی را تکمیل کنند. به تعداد اعضای تیم، بوم مدلسازی را پرینت گرفته و از آنها بخواهید بوم را تکمیل کنند. شما با مطالعه این بوم میتوانید به اطلاعات ارزشمندی از اعضای تیم خود دست پیدا کنید. میتوانید متوجه شوید که هر یک از اعضا، نقش، جایگاه و پتانسیل خود را در تیم میشناسد یا خیر. با این ترفند قرار است مطمئن شوید که تناقضی بین اهداف استارتاپ و ذهنیت تیم استارتاپی وجود ندارد. در صورتی وجود تناقض در ذهنیت اعضای تیم، زمان بگذارید و تمام جزئیات مربوطه را برای او روشن کنید.
آسیبشناسی تعارض در تیم استارتاپی
شما به عنوان فاندر استارتاپ لازم است نسبت به تعارضها آگاه باشید. هنگامی که تعارض در تیم وجود دارد شما باید جلوی آن را بگیرید. در غیر این صورت اجازه دادهاید که تعارض در تیم شما تبدیل به طوفان شود. هر فاندر استارتاپی باید نسبت به آسیبزننده بودن تعارضها آگاه باشد.
تعریف تعارض چیست؟
هر زمان که دو نفر در جهت تضاد هم میاندیشند، تعارض به وجود میآید. به تعارض نباید با دید منفی نگاه کنیم. زیبایی جهان هستی در وجود تعارضها است و اگر تفاوتی بین دیدگاهها وجود نداشت، درک متقابلی هم به وجود نمیآمد. تعارض اجتنابناپذیر است و در سادهترین روابط هم ممکن است به وجود بیاید. مهم مدیریت درست این تعارض و جلوگیری از تبدیل آن به بحران است.
مدیریت تعارض چه اهمیتی دارد؟
در جامعه انسانی به تعداد افراد خلق شده، شخصیتها، روحیات و نگرشهای متفاوتی وجود دارد. اما شما برای تعامل با افراد باید بتوانید با این تفاوتها کنار بیایید. و تنها در این صورت است که میتوان تعارضها را مدیریت کرد.
- تعارض اگر حل نشود، ممکن است به عواقبی مانند درگیری لفظی و فیزیکی برسد
- اگر تعارض را در تیم کنترل نکنید، ممکن است کسبوکار خود را تا آستانه نابودی پیش ببرید
- عدم کنترل تعارض میتواند به جنگ منجر شود. تمام جنگهای دنیا از یک تعارض ساده و حل نشده آغاز شده است
عدم تشخیص یا رها کردن تعارض تمام اعضا را تحتتاثیر قرار داده و آنها را دلسرد میکند. دلسردی اعضای تیم هم در نهایت باعث عدم موفقیت استارتاپ میشود.
تعارض خوب است یا بد؟
به طور قطعی نمیتوان گفت که تعارض خوب است یا بد. تعارض هم فرصت است و هم تهدید! اما تعارض ترسناک نیست. هیچ دو نفری در دنیا وجود ندارند که دقیقا همانند هم فکر کنند. فردی که دربرابر شما با دیدگاه متفاوت قرار دارد، در عین وجود تعارض، در حال رشد دادن دیدگاه شما نیز هست. ذهن شما در برخورد با دیدگاه متفاوت باز خواهد شد و ابعاد مختلف یک قضیه را در نظر میگیرد. شناخت تعارضها به پیشبینی عملکرد تیم و مشکلات احتمالی کمک میکند.
راهکارهای مدیریت تعارض کدام است؟
با رعایت راهکارهای زیر به احتمال زیاد میتوانید از بروز تعارض در تیم استارتاپی خود جلوگیری کنید و این مرحله را با موفقیت پشت سر بگذارید.
شناخت تعارض
اینکه تعارض را بشناسید، خیلی اهمیت دارد. بعد از شناسایی تعارض با اعضای تیم درباره آن صحبت کنید و به دنبال راهحل باشید. در یک مجموعه، همه تعارضها درونی و داخلی نیستند. گاهی این اختلافنظر و تعارض در ارتباط با فیدبکی است که از بازار گرفتهاید. در مورد این تعارضهای بیرونی هم لازم است صحبت کنید.
گفتوگو در مورد تعارض
به عنوان یک تیم در مورد اثراتی که تعارض میتواند بر پویایی و عملکرد تیم بگذارد، صحبت کنید. مهم است که با اعضا توافق داشته باشید که در مورد تعارضهای پیش آمده صحبت کنید. برخورد قهرآمیز در مواجه با تعارضها، رویکرد درستی نیست.
توافق بر همکاری
وقتی تعارضی به وجود میآید، همه اعضا باید برای همکاری در حل آن تعارض همکاری داشته باشند. در این مرحله گوش دادن فعال یک ضرورت است زیرا شما را به درک مستقیم نیازهای افراد سوق میدهد.
توافق بر ایجاد ارتباط
هنگام بروز تعارض، اعضای تیم باید نظرات و ایدههایشان را مطرح کنند. مهمترین نکته در این مرحله، ارتباط همگانی برای حل تعارض است. لازم است که افراد در این موقعیت از احساسات خود بیپرده سخن بگویند.
شفافسازی موقعیتها
هر یک از اعضای تیم به وضوح باید موقعیتشان را مشخص کنند. برای مثال تصور کنید که شما در نحوه مارکتینگ محصولی به تعارض خوردهاید. در این موقعیت باید از اعضای تیم بخواهید که شفاف موضع خود را بیان کرده و به واکاوی دیدگاه خود بپردازند. ما در تیم به فرضیاتی که نظریه روی آن استوار است، نیاز داریم.
آنالیز دو گروه کوچکتر
تیم را به دو گروه تقسیم کنید و افراد همنظر را در یک گروه جا دهید. در این گروهها تمام جنبههای تعارض پیش آمده را بررسی کنید. تمام حقایق، فرضیات و نقطهنظرات در این مرحله اهمیت و نیاز به تجزیه تحلیل دارند.
فهرست حقایق و فرضیات
هر یک از اعضای گروه چه نظری در مورد تعارض پیش آمده دارد؟ از چه داده و اطلاعاتی به عنوان مبنای نقطهنظرش استفاده میکند؟ فرآیند و معیار تصمیمگیری در اینجا چه بوده است؟
متقاعد کردن تیمی
پس از انجام مکالمات گروهی، امکان توافق خیلی زیاد است. هنگامی که افراد همنظر را در یک گروه قرار میدهید، آتش تعارض به سرعت خاموش میشود. و برای هر کدام از طرفین، فکر کردن به فرضیات دیگر و دیدن حقایق آسانتر میشود.
برای تیم سازی در استارتاپ ها علاوه بر تمام نکات گفته شده، به تعارضها هم بیتفاوت نباشید. تجربه نشان داده که استارتاپهایی موفق خواهند شد که بنیانگذاران آن به دنبال ایجاد تعامل مثبت و به وجود آوردن تعلق خاطر بین اعضای تیم هستند. شما به عنوان فاندر استارتآپ با شناسایی به موقع تعارضها و مدیریت صحیح آنها مسیر پیشرفت استارتاپ را هموار میسازید.
کلام آخر
شروع یک کسب کار جدید همواره با چالشها و سختیهای بسیاری همراه است. یک استارتآپ مشابه یک نوزاد نیازهای متعددی دارد که هر کدام در جای خود اگر برآورده نشوند منجر به مرگ و شکست آن میشود. بسیاری معتقدند پول زیاد در ابتدای کار برای استارتآپها مرگبار است و آنها را تنبل میکند. در این مورد نمیتوانیم نظر قطعی داشته باشیم ولی مطمئنا هیچکس با اینکه منابع انسانی بهتری را استخدام کنیم مخالف نیست. کیفیت منابع انسانی در ابتدای کار استارتآپ نقش بسیار تعیینکنندهای در موفقیت آن خواهد داشت. برای یک کارآفرین که استارتآپش همه زندگیاش است کار مشکلی است که افرادی مشابه خود به تیمش اضافه کند. تعهد کاری بالای موسسان کسب و کارها باعث میشود که در بسیاری از مواقع از استخدام و افزودن افراد جدید به تیم امتناع کنند، ولی در نهایت تیم اولیه باید گسترش پیدا کند وگرنه هیچگاه استارتآپ به موفقیت نمیرسد.
در این مقاله با جزئیات تیمسازی آشنا شدیم، تعریف تیمسازی، اهمیت و لزوم داشتن تیم، مراحل تیمسازی، چالشهای تیمسازی و آسیبشناسی تعارض در تیمهای استارتاپی را مورد بحث و بررسی قرار دادیم. امیدواریم با این مقاله مطالب مفیدی را در مورد تیمهای استارتاپی و راهکارهای تشکیل آن به شما انتقال داده باشیم.
از نظرات شما در بخش کامنتها استقبال میکنیم.