راهاندازی یک کسب و کار دشوار است، بنابراین پیداکردن یک همبنیانگذار و مقابله با چالشهای یکدیگر ایده خوبی است. با این حال، شما باید به دنبال هفت ویژگی اساسی در هم بنیانگذار آینده خود باشید تا از ایجاد مشکلات جلوگیری کنید.
رولاند پولزین، مدیر ارشد اجرایی به عنوان یک افسر سابق ارتش آلمان، تصمیم غیرعادی گرفت تا یک کارآفرین فناوری در سیلیکونولی شود. او وقتی شروع به راه اندازی اولین شرکتش کرد، همه چیز سخت بود و این خطر واقعی وجود داشت که شرکتش از پا درآید.
رولاند:« اگر تنها بودم، نمیتوانستم چیزی را به طور معناداری به سمت بهتر شدن حرکت دهم، خوش شانس بودم که تیمی از هم بنیانگذاران داشتم تا تواناییهای من را تکمیل کنند و کاستیهایم را جبران کنند. با نگاهی به گذشته، متوجه شدم که ویژگیهای متمایزی در میان هم بنیانگذاران وجود دارد که باید از آنها عبور کرد. اینها ویژگی هایی هستند که هر همبنیانگذارباید داشته باشد، و توصیه میکنم هنگام جستجوی یک همبنیانگذار استارتاپ به دنبال آنها باشید.»
ویژگیهایی که یک همبنیانگذار باید داشته باشد.
۱. کاشفبودن
به دنبال فردی با کنجکاوی فکری بالا باشید. کسی که مایل به کشف چیزهای مختلف باشد، می تواند بر هر چیزی غلبه کند. یک همبنیانگذار قدرتمند میداند که همه چیز را نمیداند اما مشتاق است که بفهمد.
برای تیم رولاند پولزین، این زمانی حیاتی شد که چشمانداز، از ساخت یک برنامه مصرف کننده پر زرق و برق به ساخت یک راه حل برون سپاری برای مشاغل کوچک و متوسط تبدیل شد. این محور به معنای رها کردن بخش بزرگی از رویای اولیه او و همکارانش بود، بنابراین نیاز به رها کردن و آشنایی با فضایی کاملاً ناآشنا داشت. پذیرفتن این تغییر و پذیرش آن باعث شد در نهایت موفق شود.
۲. سازگاری
هنگام ایجاد هر استارتاپ فناوری، محورها تقریباً اجتناب ناپذیر هستند. در درجه اول، تکرارهای جزئی در محصول، سازماندهی مجدد در ساختار تیم، تغییرات در رویکرد بازاریابی، یا تغییر جزئی در مدل کسب و کار وجود دارد.
یک مثال خوب، استفاده از نرمافزار هنگام مقیاسبندی است: فیسبوک مسنجر ممکن است یک ابزار ارتباطی عالی برای یک تیم سه نفره باشد، اما برای یک تیم ۱۵ نفره مناسب نیست، بنابراین باید به راهحل دیگری بروید.
این تقریباً برای هر جنبه ای از یک شرکت صادق است، بنابراین شما دائما ابزارها، فرآیندها و حتی اعضای تیم را تغییر خواهید داد. به عنوان یک کارآفرین، این تغییرات جزئی یک امر ثابت هستند، بنابراین هم بنیانگذار خوب باید با تغییرات مداوم سازگار باشد.
۳. اعتماد
رولاند پولزین:« من که از یک پیشینه نظامی هستم، رابطه خاصی با اعتماد دارم. در حرفه قبلی ام، مجبور بودم به سربازانم اعتماد کنم. در حالی که این مورد به ندرت در یک استارتاپ اتفاق می افتد، اعتماد برای شکوفایی سرمایه شما ضروری است. تنها زمانی که به کسی کاملاً اعتماد کنید، به او اجازه میدهید بدون نیاز به بررسی کار یا کنترل او در حوزه خود کار کند.»
شما باید به هم بنیانگذاران خود اعتماد کنید زیرا زندگی شما در هم پیچیده خواهد شد. شما ساعت ها با هم کار خواهید کرد و بر امور مالی، شهرت کارآفرینان و موارد دیگر تأثیر خواهید گذاشت. عدم اعتماد به شدت اثربخشی شما را مختل می کند و حتی ممکن است مانعی برای موفقیت کلی شود.
۴. داده محور
اگر به استارتآپهای موفق نگاه کنید، همبنیانگذارانی را خواهید یافت که تصمیمگیریها را بر اساس دادهها قرار میدهند تا احساسات درونی. مطمئناً افراد ممکن است به دنبال غریزه خود بدون داده های قابل اعتماد، موفقیت هایی کسب کنند. با این حال، نادیده گرفتن واقعیت و عدم اندازهگیری معیارهای مرتبط در درازمدت به آنها ضرر خواهد رساند.
رولاند در این باره میگوید:« من بهعنوان مدیر تبلیغات رسانههای اجتماعی ، این را به سختی آموختهام: معمولاً تصاویر تبلیغاتی را بر اساس تصورم از آنچه مشتریانمان ممکن است جذاب بدانند ایدهبندی و انتخاب میکردم. اما متاسفانه، موفقیت تبلیغات ما متوسط بود، بنابراین ایجاد آگهی را به یک مدیر راه دور واگذار کردم. تنها با رویکرد او برای آزمایش دقیق انواع تصاویر، ما در نهایت کشش قوی را به دست آوردیم و به بازگشت سرمایه قابل قبولی رسیدیم.»
۵. تیزهوشی در فروش
یک همبنیانگذار نیازی به داشتن سابقه کار به عنوان فروشنده ندارد، اما باید در فروش خوب باشد. به عنوان یک کارآفرین، شما همیشه به مشتریان، اعضای اولیه تیم، سرمایه گذاران، شرکای تجاری و غیره میفروشید.
هنگامی که به دنبال یک همبنیانگذار استارتاپ هستید، به میزان قانع بودن آنها هنگام صحبت در مورد چیزهایی که به آنها اهمیت میدهند توجه ویژه ای داشته باشید. این نشانگر خوبی از زیرکی فروش آنها خواهد بود .
۶. مجموعه مهارت های مکمل
در انتخاب همبنیانگذار، به راحتی می توانید این اشتباه را مرتکب شوید که فقط افرادی مانند خودتان را در نظر بگیرید. این خطای انسانی است؛ زیرا ما تمایل داریم با افرادی با عقاید، مجموعه مهارتها و غیره مشابه معاشرت کنیم. اگر شما یک نابغه فناوری هستید، کسی را پیدا کنید که در فروش و استراتژی تجاری عالی باشد و بالعکس.
۷. ثبات قدم
در حالی که انعطافپذیری در یک محیط استارتاپ ارزشمند است، یک همبنیانگذار نیز باید ثابت قدم و فداکار باشد. برای قدرت گرفتن در فراز و نشیبهای ساخت یک شرکت فناوری، اشتیاق زیادی لازم است، و بنیانگذاران باید در زمانی که شرایط سخت می شود، برای اهداف خود بجنگند.
با این حال، مهم است که نظرتان مشاوران را نیز در نظر بگیرید. ثبات قدم را با لجبازی اشتباه نگیرید. یک کارآفرین قدرتمند می تواند خط باریکی را بین ثبات قدم و استقبال از تغییر معقول طی کند.
پس یادتان باشد …
انتخاب یک همبنیانگذار بسیار مهم است زیرا موفقیت (یا شکست) سرمایهگذاری شما را به میزان فوق العاده ای تعیین می کند. در حالت ایده آل، شما فردی را خواهید یافت که از قبل میشناسید. ایده خوبی است که شبکه خود را با دقت بررسی کنید و دوستان، همکاران فعلی یا سابق و همکلاسیهای خود را به عنوان نامزدهای احتمالی شناسایی کنید.
در تصمیمگیری عجله نکنید به آن زمان بدهید و با بنیانگذار احتمالی آینده خود آشنا شوید. اعتماد، انطباق پذیری و صلابت، به ویژه، برای ارزیابی زمان می برد، و انتخاب عجولانه میتواند زمان بیشتری را برای شما در این راه هزینه کند.
در عوض، زمانی را برای ارزیابی ویژگیهای همبنیانگذار بالقوه خود اختصاص دهید. شناخت شخصی به شما کمک میکند شخصیت او را ارزیابی کنید و مشخص کنید که آیا او ویژگیهای لازم برای یک کارآفرین موفق را دارد یا خیر.
نظر شما در مورد ویژگیهای یک همبنیانگذار قدرتمند چیست؟
آیا با صحبتهای آقای رولاند پولزین موافق هستید؟
تجاربتان را در بخش کامنتها با ما به اشتراک بگذارید.